Foliumzuur ook belangrijk voor mannen?

04 november 2020
Kinderwens

Foliumzuur, ook wel vitamine B11, vitamine 9 of folaat genoemd, is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen.

In voeding is foliumzuur van nature aanwezig in de vorm van tetrahydrofolaat-polyglutamaat. In supplementen, of bij toevoeging aan verrijkte voedingsmiddelen wordt de vorm pteroylmonoglutaminezuur (PMG) gebruikt.

Foliumzuur is een essentieel voedingssupplement voor de zwangere vrouw én zij die plannen om zwanger te worden. De inname van foliumzuur van 400 microgram per dag wordt aanbevolen vanaf de zwangerschapswens tot op het einde van de 12de zwangerschapsweek. (Sommige bronnen zeggen tot op het einde van de 10de zwangerschapsweek.) We raden een hogere dosis aan als je eerder een kindje hebt gekregen met een neuraalbuisdefect, of als jij of je partner geboren zijn met een dergelijke afwijking. Ook als je epilepsie of suikerziekte hebt, sterk obees bent of je meerdere miskramen hebt gehad, kan de arts een hogere dosis voorschrijven.

Bij een tekort aan foliumzuur ontstaat bloedarmoede. Bij het ongeboren kind is er een verhoogde kans op een open ruggetje, hazenlip en gespleten verhemelte. Het zenuwstelsel van de baby wordt vanaf de eerste dag na de bevruchting gevormd. Het is dan ook belangrijk om op tijd te starten met de inname van foliumzuur. Bijvoorbeeld wanneer je de intentie hebt te gaan stoppen met je anticonceptie.

Foliumzuur komt van nature voor in groenten, vooral de groene soorten, volkorenproducten, brood, vlees en zuivel. Ook al ben je een goede gezonde eter, voldoende foliumzuur uit je voeding halen tijdens de zwangerschap is zeer moeilijk.

Een ernstig tekort aan foliumzuur kan bij jezelf bloedarmoede, darmstoornissen en vermoeidheid veroorzaken.

Er zijn geen aanwijzingen dat te veel foliumzuur uit de voeding schadelijk is. Dat is wel het geval voor het foliumzuur (PMG) dat in tabletten zit. Een hoge inname van PMG kan namelijk het opsporen van een vitamine B12-tekort moeilijker maken.

Omdat een teveel aan foliumzuur uit supplementen ervoor kan zorgen dat een vitamine B12-tekort niet ontdekt wordt, heeft de Europese Voedselveiligheid Autoriteit (EFSA) een aanvaardbare bovengrens voor foliumzuur uit supplementen vastgesteld.

Bij normaal gebruik zal foliumzuur geen bijwerkingen geven. Indien je toch een overgevoeligheid voor foliumzuur blijkt te hebben, kan je dit merken aan huiduitslag, galbulten, jeuk en koorts. Waarschuw dan je arts. Blijkt u overgevoelig, dan mag u dit medicijn in de toekomst niet meer gebruiken. Geef daarom aan de apotheker door dat u overgevoelig bent voor dit medicijn. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit medicijn niet opnieuw krijgt.

Ervaar je maagdarmklachten, zoals misselijkheid, weinig eetlust, winderigheid en een opgezette buik? Dit komt vaker voor in het begin van de zwangerschap. Meestal helpt het dan als je het supplement met wat voedsel inneemt.

Bij (te) hoge doseringen kan dit medicijn soms bijwerkingen geven. De belangrijkste bijwerkingen zijn dan slaap- en concentratiestoornissen, bittere smaak, neerslachtigheid, verwardheid, prikkelbaarheid en hyperactiviteit.

Neem je Fenytoïne, een medicijn tegen epilepsie, gaat je vroedvrouw, arts of apotheker je verwittigen dat foliumzuur de werking van fenytoïne kan verminderen.

Ben je te laat begonnen met slikken? Geen paniek! Ook als je geen foliumzuur slikte toen je zwanger werd, is de kans groot dat je kindje gezond ter wereld komt. Begin wel alsnog zo snel mogelijk met innemen.

Wist je dat vitamine C de opname van foliumzuur in je bloed bevordert? Dat glaasje sinaasappelsap om het weg te slikken is dus niet alleen lekker, maar ook heel nuttig!

Let op met combineren met andere supplementen! Te veel is nooit goed. Niet met voeding, niet met medicatie en ook niet met supplementen.

 

 

Foliumzuur is niet enkel belangrijk voor vrouwen die zwanger willen worden. In 2019 kwam er een onderzoek uit in Nederland waaruit bleek dat deze vitamine B11 en zink ook goed zijn voor de zaadkwaliteit en dús de vruchtbaarheid. Ook in Amerika is onderzoek gedaan naar de invloed van foliumzuur op de vruchtbaarheid van de man. De wetenschappers ontdekten dat een gebrek aan foliumzuur in de voeding van mannen, het DNA in sperma kan veranderen. Voor het onderzoek werd er getest met muizen.

Betekent dit dat jullie samen aan de foliumzuurtabletten moeten? Hoewel beide onderzoeken laten zien dat foliumzuur een positieve invloed heeft op de vruchtbaarheid van de man, is dit nog niet voldoende om een officieel advies uit te brengen. Onderzoek van Schisterman uit 2020 kon voorgaande resultaten niet herhalen. Volgens dit onderzoek is er geen significant verschil.

Laten we hieruit besluiten dat het voor mannen met een kinderwens in elk geval belangrijk is om gezond en gevarieerd te eten en wat extra foliumzuurrijke voeding kan geen kwaad. Want wat je als man eet, heeft invloed op de kwaliteit van het sperma. Maar vooralsnog heeft een zwangere vrouw (en de ongeboren baby) nog het meeste baat bij het slikken van foliumzuurtabletten.

Om de kwaliteit van zijn zaad hoog te houden, is het belangrijk dat je als man gezond en gevarieerd eet. Het Voedingscentrum adviseert om daarbij de Schijf van vijf aan te houden om genoeg voedingsstoffen (eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen) binnen te krijgen..

Vooral vitamine C en zink zijn belangrijk voor de productie van zaadcellen. Vitamine C voorkomt dat de zaadcellen gaan klonteren. Voor mannen geldt dus: eet voldoende verse groenten, vruchten, verse vis, vlees, eieren, bruine boterhammen en appelstroop of slik aanvullende vitaminepillen.

Ben je niet pro supplementen innemen? Wordt je juist meer ongemakkelijk? Dan kan je hieronder al enkele tips vinden om toch aan je hoeveelheid foliumzuur te geraken. Groenten (vooral groene)

  • Volkorenproducten
  • Brood
  • Vlees
  • Zuivel
Natuurlijke bronnen Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (volwassen man en vrouw)
Spinazie (gekookt, 200 gram) 83%
Spruitjes (gekookt, 200 gram) 63%
Broccoli (gekookt, 200 gram) 46%
Ei (gekookt, 1 stuk) 10%
Volkorenbrood (1 snee) 5%

https://www.vitamine-info.nl/waar-zit-het-in/vitamines/#foliumzuur

© LEVENSLICHT 2020
Loading...