tips voor (aanstaande) ouders in tijden van corona

30 maart 2020
Bevalling

Het zijn moeilijke tijden, dat staat als een paal boven water. Het Coronavirus zorgt ervoor dat we leven in onzekerheid, isolatie en onwetendheid. Kinderen zien wekenlang hun klasgenootjes, juf en grootouders niet meer. Vrienden moeten hun wekelijkse afspraken annuleren en het stellen met een telefoontje. Mama’s en papa’s proberen het telewerken te combineren met de grote zorgen voor hun kindjes. Oude mensen krijgen wekenlang geen enkele vorm van bezoek. En dan heb je ook nog de zwangere dames en pas bevallen mama’s.

Wat een periode om zwanger in te zijn…
Wat een periode om in te bevallen…
Wat een periode om je kindje voor het eerst te leren kennen…

Heel wat (aanstaande) ouders gaan door deze periode met een dubbel gevoel. Enerzijds zijn ze blij met de gezinsuitbreiding, anderzijds zijn ze bang, teleurgesteld, verdrietig en boos. De kraamperiode zal er in ieder geval al helemaal anders uitzien. Maar de ongerustheid en angst die nu doorleefd wordt, mag zeker en vast ook niet onderschat worden. Hieronder enkele algemene adviezen die hopelijk wat zuurstof kunnen geven bij een kraamperiode in tijden van Corona.
Ik geef alvast mee dat ik geen dokter ben, maar er wel vanuit ga dat iedereen zich houdt aan de vooropgestelde maatregelen. Hoe moeilijk het ook is, hoop ik dat we de veiligheid kunnen laten primeren, ook in een kraamperiode.

  1. Eerst en vooral is het hebben van angst nu heel normaal. Iedereen is bang! Het is een hele akelige tijd, we weten niet waar we aan toe zijn. Hoe lang zal dit nog duren? Wat gaan de gevolgen zijn? Blijft iedereen waar ik van houd gezond? Geef zeker en vast uiting aan deze gevoelens. Je helpt er niemand mee als je ze zou opkroppen of minimaliseren. Praat erover met iemand die dichtbij je staat (je partner, een Skypegesprek met een vriendin of een diepgaand gesprek met de vroedvrouw). Je kan ook je gevoelens neerschrijven in een dagboekje. Sommige mensen uiten hun gevoelens graag door muziek of kunst. Het is belangrijk om gevoelens op een rustige, veilige manier stapsgewijs te uiten. Dit zal je helpen om ’s nachts of op rustige momenten minder te piekeren of overmand te raken door de angst.

    Het is heel normaal dat zwangere vrouwen en pas bevallen mama’s erg emotioneel zijn. Moeder natuur heeft ervoor gezorgd dat we dan extra gevoelig zijn. Dat helpt ons om ontvankelijk te zijn voor signalen van buitenaf. Als we evolutionair gezien goed voor onze baby’s willen zorgen, moeten we emotioneel zijn. We moeten de geluiden van onze kinderen horen en erop willen inspelen. Stel je voor dat het gehuil van onze baby ons niet zou raken. Vanzelfsprekend worden door die diepere gevoeligheid alle emoties intenser beleefd. Mogelijks is dat nu ook zo bij angst. Misschien ben jij als kersverse moeder meer bezig met wat er kan mislopen in tijden van Corona. Dat is normaal, je wilt je kroost beschermen. Praat er met iemand over en geef er uiting aan.

  2. Ga regelmatig ook eens naar buiten (denk aan de voorschriften!). Doe een wandelingetje in eigen straat of sla de velden in die om de hoek liggen. Elke dag een half uurtje wandelen heeft een heel gunstig effect op het welbevinden van de mens.
  3. Probeer eens wat minfulnessoefeningen uit.  Ze helpen om dichtbij het hier en nu te blijven en minder met je hoofd in de toekomst (Wat zal er gebeuren?…) of verleden (Had ik maar…) te zitten. Simpele mindfulnessoefeningen kan je leren kennen via enkele gangbare apps op je smartphone. Ik denk hierbij aan ‘Stop, breath & think’ en ‘Headspace’.

    Een makkelijke oefening die je thuis al eens kan proberen is de volgende:
    Ga in een rustige kamer zitten en benoem 5 dingen die je rondom je ziet. Daarna mag je 5 dingen benoemen die je kan horen en daarna 5 die je kan voelen (sensorisch voelen zoals bv een zacht kussentje in je rug). Doe dit zo objectief mogelijk, zonder een waardeoordeel uit te spreken. Daarna mag je 4 zaken benoemen die je ziet, hoort en voelt. Om zo verder te gaan tot je van elk zintuig 1 ding kan opnoemen. Het lijkt een simpele oefening maar je zal zien dat je je focus op die manier veel meer kan richten op het huidige moment.
    Het is niet de bedoeling om angsten hierdoor weg te duwen, maar wel om in het huidige moment deze gevoelens te voelen komen en gaan.

  4. Het kan ook helpend zijn om elke dag te noteren voor welke zaken je ondanks deze moeilijk periode dankbaar bent. Dit mogen kleine dingen zijn. Een badje geven aan je baby’tje, een knuffel van je partner, een berichtje van een familielid of een mooie zonsondergang. Door ze te noteren help je jezelf eraan te herinneren dat er ook nog mooie dingen zijn in het leven. Naast de angst is er ook nog iets anders.

    Wie dit nog meer uitgebreid wilt uitvoeren kan ‘de vragen van geluk’ eens proberen. Dit is een oefening die door veel psychologen gebruikt wordt om mensen te helpen om hun focus te verplaatsen. Het is hierbij de bedoeling dat je elke dag en antwoord geeft op de 3 volgende vragen:
    – Wat heb je vandaag gedaan waar je blij, gelukkig of dankbaar voor bent?
    – Wat heeft iemand anders gedaan waar je blij, gelukkig en dankbaar voor bent?
    – Wat heb ik gezien, geroken, gehoord en gevoeld waar ik dankbaar voor ben?

  5. Beperk de prikkels die van sociale media komen. Hier worden (foute) interpretaties van de maatregelen gedeeld en dit kan je erg in de war brengen. Hierdoor kan er als snel paniek en doemdenken ontstaan. Verwijder de apps van je sociale media eventjes. Kijk naar een neutrale nieuwsuitzending en volg de instructies die je via deze weg krijgt. Vraag je partner of hij/zij voor jou de actualiteit wilt volgen als je dat te zwaar valt.
  6. Probeer creatief om te gaan met je nood aan sociaal contact. Een mens is een echt kuddedier. Dat maakt ons niet alleen volgzaam, maar ook aanhankelijk naar elkaar toe. We zijn allemaal niet gebaat bij sociaal isolement. Gelukkig kunnen we in deze tijd videobellen, mailen en chatten. Maak er gebruik van en spreek je netwerk aan. Laat merken dat je het moeilijk hebt en iemand nodig hebt om eens mee te praten. Ze gaan je beter begrijpen dan dat jij nu denkt!
    Als jouw angst zo groot wordt dat het je functioneren ernstig verstoort (niet kunnen slapen en eten, moeilijk voor de baby kunnen zorgen, geen enkele vorm van genot kunnen ervaren…), maak je dit best bespreekbaar met je vroedvrouw. Zij kunnen inschatten of het nodig is om een psycholoog te betrekken. De meeste psychologen zijn in deze periode ook via de online tools bereikbaar.
  7. Vergeet de komst van een baby, ook in deze tijd niet te vieren. Uitgebreid kraambezoek ontvangen of het organiseren van een babyborrel in de nabije toekomst is nu even niet mogelijk. Dit stelt je misschien teleur. Natuurlijk wil je je baby aan de wereld laten zien. Denk samen na hoe je dit toch kan verwezenlijken. Het is belangrijk voor het welbevinden van het gezin om de gebruikelijke rituelen waar jullie naar uit hebben gekeken, toch te kunnen uitvoeren. Probeer bijvoorbeeld eens om bezoek te ontvangen aan het raam van jullie huis. Zet het wiegje dichtbij het raam zodat het bezoek je baby kan bewonderen. Doopsuiker en een glaasje cava kan je op voorhand al klaarzetten op de vensterbank. Als jullie op dat moment ook bellen, lijkt het net op een echt kraambezoek.
    Zowel jij als je baby hebben er niet voor gekozen om je kraamperiode te beleven in tijden van Corona. Jullie verdienen het ook om gevierd te worden!

Ik wens jullie een hele dikke proficiat met jullie kindje en hoop dat jullie een aangename en gezonde kraamperiode tegemoet gaan!

 

Lien Sevens
Psychologe

© LEVENSLICHT 2020
Loading...