Eten en drinken tijdens de arbeid? Je lichaam geeft het aan!

14 maart 2020
Bevalling

De KCE richtlijn is zeer duidelijk:

Het is aanbevolen om de parturiënte de mogelijkheid te geven helder vocht te drinken (eventueel suikerhoudend), tenzij bij medische contra-indicaties.

De NICE guideline bevestigt:

Tijdens de actieve ontsluitingsfase kunnen vrouwen drinken en een lichte maaltijd nemen. De voorkeur wordt gegeven aan isotonische drankjes met als doel ketose te voorkomen.

De gemiddelde arbeidsduur bij het krijgen van jullie eerste kind bedraagt 12 à 14 uur. Het woord arbeid wordt niet zomaar gebruikt. Je baarmoeder is een spier die hard aan het werk zal zijn. Spieren hebben energie nodig om te kunnen samentrekken. Daarom is het nodig om tijdens de arbeid te eten en vooral te drinken.

Tijdens de eerste uren van de weeën ga je vaak nog honger kunnen hebben. Tijdens de laatste uren met felle contracties hebben de meeste vrouwen geen zin om nog iets te eten. Vaak ga je dan zelfs wat braakneigingen ervaren.

Het is niet de bedoeling om nog een 5-gangen menu te gaan verorberen of om liters water naar binnen te spelen! Want dan gaat je blaas te vaak vol zitten. Maar als je honger hebt kan je best wat eten!

Hieronder vind je enkele lekkere dingen die je zeker in huis mag halen! Is het niet voor jou, dan is het wel voor je partner of je vroedvrouw die tussendoor ook wel iets lekkers wil 😉

  • Yoghurt – pudding
  • droog koekje – mueslireep – cracker – boterham – havermout
  • bouillon
  • stukje chocolade

Geen zin om te eten, maar wel nood aan wat suiker? Sommigen raden aan wat druivensuiker in  huis te halen. Denk er wel aan dat het vermoeide gevoel vaak een gevolg is van de endorfine hormonen en niet van suikertekort.

Drinken tijdens de arbeid is belangrijk. Je gaat een droge mond kunnen krijgen van je ademhaling of droge lippen als je te weinig water drinkt. Onderstaande dranken kan je in huis halen:

  • water
  • isotone sportdrank vb. Aquarius
  • thee,
  • bouillon
  • appelsap
  • bruisende frisdranken en troebele vruchtensappen kunnen je misselijk maken

Als je gebruik maakt van een bad om te ontspannen of om in te bevallen raden we aan om nog wat vaker te drinken. Je verliest immers nog extra vocht in bad.

Als je na het lezen van deze blog nog vragen hebt kan je altijd mailen naar info@levenslicht.be

© LEVENSLICHT 2024
Loading...

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.